|
Saray Hamamı (Merkez)
Saray Mahallesi’nde (Hisar Bey Camisi Mahallesi) Hükümet
Konağı yakınında bulunan Saray Hamamı’nın kitabesi
bulunmadığından yapımı ile ilgili bazı tereddütler
bulunmaktadır. Kaynaklarda da bu hamamla ilgili
bilgilere rastlanmamıştır. Yalnızca Germiyanoğlu II.Yakup
Bey’in vakıfları arasında Bey Hamamı ismi ile
vakfiyesinde yazılı hamamın bu hamam olması
düşünülebilir. Prof. Dr. Metin Sözen’in belirttiği,
Başbakanlık Arşivinde Kanuni Sultan Süleyman devrine ait
bir evkaf defterinde II. Yakup Bey’in bazı hamamları
olduğu yazılıdır. Ayrıca Evliya Çelebi’nin Germiyan
Hamamı olarak söz ettiği yapının da hangi hamam olduğu
açıklık kazanmamıştır. Bunların yanı sıra Saray
Hamamı’nda Paşa Halveti gibi özel bir bölümün olması bu
hamamın Germiyanoğlu II. Yakup Bey zamanında XIV
yüzyılın sonlarında yapıldığına işaret etmektedir.
Saray Hamamı’nın büyük bir bölümü iri moloz taşlardan
yapılmış, üst örtüsünde de tuğlalar kullanılmıştır.
Hamamın doğu yönünden basit bir kapı ile soyunmalık
kısmına girilmektedir. XX. yüzyılın başlarında
değişikliğe uğrayan bu bölümün alt kısmı kâgir, yer yer
bağdadi ve ahşap tavanlıdır. Dikdörtgen planlı bu
soyunmalığın batısından ince uzun bir koridor ile
ılıklık bölümüne birkaç basamakla inilmektedir. Yatık
dikdörtgen planlı ılıklıktan iki ayrı kapı ile sıcaklığa
geçilir. Kare planlı sıcaklılığın üzeri merkezi bir
kubbe ile örtülüdür. Bu bölümün kuzeyinde geniş bir
kemer ile ayrılmış bir bölüm bulunmaktadır.
Ilıklığın güneyindeki ikinci bir kapıdan diğer
bölümlerle ilgisi bulunmayan Paşa Halveti olarak
isimlendirilen sıcaklığın ikinci bölümüne geçilmektedir.
Önünde küçük bir kubbesi olan bu bölümün duvarlarında
nişler ve kurnalar bulunmaktadır. Bu ara bölümden üzeri
tromp kubbeli kare planlı halvet hücresine
geçilmektedir.
Paşa Hamamı ayrı bir halveti bulunmasından ötürü, diğer
Kütahya hamamları ve Türk hamam mimarisinden ayrılan
kendine özgü bir yapıdır.
Küçük Hamam (Merkez)
Kütahya Cumhuriyet Caddesi’nin başında, Küçük Çarşı’da,
Karagöz Paşa Camisi’nin karşısında bulunan Küçük Hamam
zaman içerisinde bir çok değişiklik geçirmiş, 1975-1980
yıllarında çarşı olarak kullanılmış, sonra yeniden hamam
haline getirilmiştir.
Germiyanoğlu II. Yakup Bey’in (1387-1429) subaşısı Hisar
Bey’in oğlu Mustafa Bey’in vakfiyesinde Şehreküstü
Mahallesi’ndeki çifte hamamı camiye vakfettiği
yazılıdır. Aynı vakfiyede hamamın erkekler bölümünün
babasından kendisine geçtiği, kadınlara ait bölümü de
Sultanın izni ile kendisinin yaptırdığı yazılıdır. Bu
kayıttan öğrenildiğine göre buradaki erkeklere ait tek
hamam, Hisar Bey’in oğlu Mustafa Bey tarafından kadınlar
kısmı eklenmiş ve bütünü yaptırmış olduğu camiye
vakfedilmiştir. Bu durumda hamam XIV.yüzyılda
yapılmıştır.
Çifte hamam plan düzeninde olan hamamın büyük kubbeli
bir soyunmalık bölümü vardır. Moloz taş ve tuğladan
yapılan hamamın soyunmalık kısmının kapısı iki yandaki
pencereler arasında dışarıya taşkın, kademeli silmeli
geniş bir çerçeve içerisine alınmıştır. Bu çerçeve
içerisinde kabartma palmet ve yarım palmet biçiminde bir
portal meydana getirilmiştir.
Türk hamamlarında bu tür görkemli giriş kapılarına
rastlanmamaktadır. Soyunmalığın duvarları geniş nişleri
ve kemerlerle ayrılmış, üzeri de yüksek bir kubbe ile
örtülmüştür. Soyunmalığın güneyinden aynı eksen üzerinde
ılıklığa geçilmektedir. Ilıklığın doğusunda tonozlu altı
helâ bulunmaktadır. Bunun dışında kalan bölümler çapraz
tonozlarla örtülüdür. Sıcaklık ılıklık ile aynı eksen
üzerindedir. Burası kare bir mekân olup, üzeri Türk
üçgenlerinin yardımı ile üzeri bir kubbe ile
örtülmüştür. Erkekler bölümünün batısına üç bölümlü
küçük bir kadınlar hamamı eklenmiştir. Ancak bu bölümün
tam bir planını çıkarabilmek çok zordur. Bunun da nedeni
kadınlar bölümünün erkekler bölümünün ılıklığı ile
külhan arasına sıkıştırılmış oluşudur. Batıdan girilen
küçük kubbeli bölüm ılıklık olmalıdır. Bu durumda
soyunmalık kısmının ahşap olduğu düşünülmelidir.
Erkekler bölümünün ılıklığı hizasındaki birbirine geçmiş
iki hücrenin sıcaklığın halveti olduğu sanılmaktadır.
Bunun dışında kalan sıcaklığın konumu çarşı olarak
kullanıldığı dönemde değişikliğe uğramış olmasından
ötürü tam bir netlik kazanamamıştır.
Eydemir (Elvan Bey) Hamamı (Merkez)
Kütahya Cumhuriyet Caddesi’nde, Mevlevihane’nin
güneydoğusunda bulunan Elvan Bey Hamamı’nın kitabesi
bulunmamaktadır. Elvan Bey’in vakfiyesine dayanılarak bu
hamamın XVI.yüzyılın ilk yıllarında yapıldığı
sanılmaktadır.
Hamam iri taşlarla örülmüş ve yer yer de moloz taşlardan
yararlanılmıştır. Hamamın soyunmalık kısmı dört tarafta
kademeli çift kemerli kesik tromplu ve geniş kubbeli bir
mekândır. Bu bölümün ortasında daire şeklinde havuza yer
verilmiştir. Çevresinde de çeşitli zamanlarda
değişikliğe uğrayan camekânlı odalar yapılmıştır.
Soyunmalıktan uzun bir koridorla ılıklığa geçilmektedir.
Bu bölümün de ortasında oval bir havuz bulunmaktadır.
Hamamın üç tarafı sekilerle çevrilmiş, kuzeybatısına da
iki derin niş yerleştirilmiştir. Bu bölümün üzeri
üçgenlerin yardımı ile taşınan bir kubbe ile
örtülmüştür. Ilıklıktan sıcaklığa geçilmektedir.
Sıcaklığın dört kenarına eyvanlar yerleştirilmiştir.
Üzeri kubbe ile örtülmüş olup, çevresinde halvet
hücrelerine yer verilmiştir.
Kazasker Hamamı (Merkez)
Kütahya Çemberciler Caddesi ile Pekmezpazarı’na giden
yol üzerindeki bu hamam XVI.yüzyılın başında
yapılmıştır. Hamamı yakınında medresesi bulunan Kazasker
Halil Bin Mahmut Germiyani yaptırmıştır. Hamam 1930
yılında yıktırılmış ve arsası satılmıştır. İbrahim Hakkı
Uzunçarşılı bu hamam yıkılmadan önce çifte hamam plan
şemasında olduğunu ve burada keçecilerin keçe
yıkadıkları üç bölüm olduğunu yazmaktadır.
Balıklı (Rüstem Paşa) Hamamı (Merkez)
Kütahya Balıklı Mahallesi’nde, Balıklı Camisi ile
Balıklı Tekkesi arasındaki köşede bulunan bu hamamı
Kütahya’da Anadolu Beylerbeyliği yapmış olan ve daha
sonra Sadrazamlık makamına getirilen Rüstem Paşa 1549
yılında yaptırmıştır.
Hamam, erkekler ve kadınlar bölümü olmak üzere Osmanlı
hamam mimarisindeki çifte hamam plan düzeninde
yapılmıştır. Hamamın duvarları iri kesme moloz taştan
örülmüş, üst örtüsü ve kubbelerinde tuğla
kullanılmıştır. 1980 öncesinde harap bir durumda olan bu
hamamı Vakıflar Genel Müdürlüğü restore etmiştir. Onarım
öncesinde büyük kubbeleri, yüksek kasnaklı ve tuğladan
örülmüşken, onarım sonrasında düzgün kesme taş kaplama
ve beton sıvalı kubbelerle yenilenmiştir.
Hamamın erkekler kısmına cadde üzerinden bir sıra
merdivenle inilmektedir. Erkekler bölümünün dışarıya
doğru hafifçe çıkıntılı kapısı üzerinde manzum bir sülüs
kitabe bulunmaktadır.
Kitabe:
“Hazreti paşayı Rüstem nam içün
Sahibülihsan vel inam içün
Kudreti halikle ta Balıklıda
İki hamam oldu bir akarsuda
Dedi tarih ona bir hazır cevab
Pâk eder yur arıdır napâkı ab
h.956 (1549)”.
Çukurda kalmış portal nişi sivri kemer içerisine alınmış
ve basık kemerli bir kapı ile de soğukluk kısmına
girilmektedir. Soyunmalık kısmı kare planlı olup, üzeri
pandandifli bir kubbe ile örtülmüştür. Ortasına sekizgen
köşeli mermer bir havuz yerleştirilmiştir. Çevresindeki
camekânlı soyunma odaları zaman zaman değiştirildiğinden
özelliğini yitirmiştir. Soyunmalıktan ara bir bölümle
ılıklığa geçilmektedir. Ilıklık ve sıcaklık aynı eksen
üzerindedir. Ilıklık dikdörtgen planlı olup, üzeri
pandantifli bir kubbe ile örtülmüş, kubbe dışında kalan
bölümler kemerlerle ve tonozlarla örtülmüştür. Sıcaklık
ılıklığa göre daha küçük ölçüde olup, iki yanında derin
kemerler vardır. Üzeri kubbe ile örtülmüştür. Sıcaklığın
güney yönünde yan yana üzerleri küçük kubbelerle örtülü
halvet hücreleri sıralanmıştır.
Hamamın kadınlar bölümü erkeklerinkinden daha yüksek ve
daha geniş kubbeleri ile dikkati çekmektedir. Kadınlar
bölümü de diğeri gibi çukurda kalmış ve soğukluk kısmına
basamaklarla inilmektedir. Soğukluğun üzerini yüksek
pandantifli bir kubbe örter, kubbe altına da altıgen bir
havuz yerleştirilmiştir. Buradan, batı yönünde
pandantifli kubbeli, kare planlı ılıklığa geçilmektedir.
Sıcaklık aynı eksen üzerinde bulunmamakta olup, bunun
üzeri de kubbelerle örtülüdür. Sıcaklığın ortasına kare
bir göbek taşı yerleştirilmiştir.
Lala Hüseyin Paşa Hamamı (Merkez)
Kütahya Lala Hüseyin Paşa Camisi’nin karşısında, Lala
Hüseyin Paşa Caddesi üzerinde bulunan bu hamamı Sultan
II.Selim’in lalası olan Lala Hüseyin Paşa Kütahya’da
Beylerbeyi olduğu sırada 1568-1570 yıllarında
yaptırmıştır.
Hamam kesme taş, moloz taş ve tuğladan yapılmıştır.
Giriş cephesi ise tamamen kesme taştan sonraki
dönemlerde yenilenmiştir. Dikdörtgen planlı, küçük ve
tek hamamdır. Soyunmalık bölümü oldukça geniş tutulmuş,
üzerini pandantifli bir kubbe örtmüştür. Ilıklık bölümü
yakın tarihlerde yenilenmiştir. Sıcaklık da dikdörtgen
planlı olup, ortadaki kare alan pandantifli bir kubbe
ile örtülmüştür. Sıcaklığın kuzey ve güney yönleri beşik
tonozla uzatılmıştır. Buradan halvet hücrelerine
geçilmektedir. Birbirlerine eş büyüklükte olan halvet
hücreleri pandantifli küçük kubbelerle örtülmüştür.
Kemer Hamamı (Merkez)
Kütahya Maruf Mahallesi’nde, Lala Hüseyin Paşa Caddesi
üzerinde bulunan bu hamam 1950 yılında buradan geçen yol
nedeniyle kısmen kesilmiştir. Çifte hamam plan düzeninde
yapılmış olup, oldukça geniş bir alanı kaplamaktadır.
Hamamın kitabesi bulunmadığından yapım tarihi kesinlik
kazanamamıştır. Evliya Çelebi Kütahya hamamlarından söz
ederken Kemer Hamamı’na da değinmiştir. Bu durumda
1671-1672 yıllarında bu hamamın var olduğu
anlaşılmaktadır. Buna dayanılarak da hamamın XVI.yüzyılın
sonlarında yapıldığı sanılmaktadır.
Günümüzde hamamın doğudaki bölümü Özen Hamamı olarak,
batıdaki bölümü de Şen Kemer Hamamı ismi ile işlevini
sürdürmektedir. Ancak bu plan değişikliklerinden ötürü
her iki hamamda da karmaşık bir durum gözlenmektedir.
Şengül Hamamı (Merkez)
Kütahya Börekçiler Mahallesi’nde bulunan Şengül Hamamı
değişik zamanlarda onarılmış, bazı bölümleri
yıkılmıştır. Bu nedenle de Osmanlı hamam mimarisinde
alışılagelen düzenin hiç birisine uymamaktadır. Yapım
tarihi de kesinlik kazanamamıştır. Evliya Çelebi
1671-1672 yıllarında Kütahya hamamlarından söz ederken
bu hamamın da ismini belirtmiştir. Evliya Çelebi’nin
dışında hamamın yapımı ile ilgili bir belge veya kaynağa
rastlanmamıştır. Bu bakımdan bu hamamın XVI.yüzyılda
yapılmış olduğu sanılmaktadır.
Kesme taş ve moloz taştan yapılan, üst örtülerde
tuğlaların kullanıldığı hamamın soyunmalık kısmı yan
yana iki büyük pandantifli kubbe ile örtülmüştür. Bunlar
birbirlerinden geniş bir kemerle ayrılmıştır.
Soyunmalıktan batıya açılan dar bir kapı ile ılıklığa
geçilmektedir. Ilıklık pandantifli bir kubbe ile
örtülmüş olup, kuzey-güney yönünde beşik tonozlu iki
eyvanı vardır. Ilıklığın güneyindeki sıcaklık kare
planlı olup, üzeri Türk üçgenlerinin taşıdığı basık bir
kubbe ile örtülüdür. Sıcaklığın çevresinde küçük kubbeli
hücreler de bulunmaktadır.
Yeni Mahalle (Cedid Mahallesi) Hamamı (Merkez)
Kütahya Cedid Mahallesi’nde Lala Hüseyin Paşa
Caddesi’nin kuzeyinde bulunan bu hamamın mimari yönden
uyumsuzluğu XIX.yüzyılda yapıldığını göstermektedir.
Bunun dışında kaynaklarda da hamamın yapımı ile ilgili
bilgiye rastlanmamaktadır.
Hamam moloz taştan yapılmış, yer yer ahşap bağdadi
tekniği uygulanmıştır. Hamam çapraz eksen üzerine
yerleştirilmiş iki kubbeli mekândan meydana gelmiştir.
Soyunmalık kısmı bağdadi olup, kubbesi de aynı teknikte
yapılmıştır. Soyunmalık kısmına Kütahya çinileri gelişi
güzel yerleştirilmiştir. Soyunmalık kısmından çapraz bir
eksenle ılıklığa geçilmektedir. Birçok değişikliğe
uğrayan ılıklık bölümünden sıcaklığa geçilmektedir.
Sıcaklık tromplar üzerine oturtulmuş kubbe ile örtülü
olup, bu bölüm oldukça geniş bir mekândır. Ortasına kare
bir göbek taşı yerleştirilmiştir. Köşelere halvet
hücreleri yapılmışsa da bunlar yapının bütünü ile uyum
sağlayamamıştır. Hamamın geniş bir külhan ve depo kısmı
bulunmaktadır. Hamam yapıldığından itibaren iyi biçimde
ısıtılamamış ve bu yüzden de çalıştırılamamıştır.
kaynak: kenthaber.com
Kenthaber Kültür Kurulu
|
Yayın Tarihi : 7 Aralık 2004 Salı |
Güncelleme :10 Şubat 2006
Cuma 22:58 |
“
|
|
|
|